NEWS

Analiza sytuacji rynkowej i trendów konsumenckich na rok 2025

Każdy nowy rok niesie nadzieję, ale i niepewność. Czy w dobie wojen i światowego kryzysu, rok 2025 może przynieść spokój i wzrost?

Według badań instytutu McKinsey & Company inflacja i niestabilność geopolityczna nie jest już na szczycie naszych zmartwień.

Teraz martwimy się bardziej zwyczajnie – czy klienci będą skłonni do zakupów?

Gdzie apetyt na zakupy będzie największy i co będzie w centrum zainteresowania klientów w 2025 roku?

Gdzie są zagrożenia?

Zapraszamy do zapoznania się z analizą.

CO MÓWIĄ STATYSTYKI

Wartość globalnego rynku biżuterii w 2023 roku została oszacowana na 353,26 mld USD. Wzrost sprzedaży biżuterii w latach 2019 – 2023 napędzany był zakupami inwestycyjnymi. Nie dziwi więc, że największym segmentem nadal jest biżuteria złota – 55% rynku. Zdaniem ekspertów możemy się spodziewać, że średnia wartość rynku biżuterii będzie rosła w tempie wynoszącym 4-6% rocznie od 2025 r. do 2027 r. W Europie i Stanach Zjednoczonych wzrostowi sprzedaży sprzyja spadek inflacji, intensyfikacja turystyki i optymizm amerykanów po wyborach prezydenckich. W Azji natomiast sprzedaż napędza wzrost dochodów społeczeństwa i rozbudowa infrastruktury.

Dodatkowe czynniki działające na korzyść biżuterii to:
• wzrost wartości wyrobów jubilerskich w czasie
• wzrost zapotrzebowania na luksusowe prezenty
• moda na łączenie ekskluzywnych akcesoriów z nie luksusowymi
• kreowanie nowych okazji zakupowych wśród młodych pokoleń
• wzrost dochodów i popytu wśród bogatej części społeczeństwa

E-COMMERCE

Na świecie istnieje niemal 27 milionów sklepów internetowych, a zakupów dokonuje w nich 2,7 miliarda osób. W 2024 roku 20% wszystkich zakupów detalicznych zostało dokonanych przez internet. Szacuje się, że do 2027 roku liczba ta wzrośnie do 22% globalnie, a dla biżuterii wyniesie 18-21%.

Walka na leady spowodowała, że pozyskanie klienta poprzez internet stało się trudne i drogie. By zachęcić do zakupu, sklepy zaczęły oferować darmowe zwroty, ale zważywszy że przeciętnie 30% zakupionych towarów jest zwracanych, okazało się to kosztowną zachętą. Niektóre firmy wprowadziły więc opłaty za zwrot towaru co w niemal połowie przypadków powoduje rezygnację z zakupów.

Z drugiej strony ogromna ilość produktów i opcji dostępnych w internecie sprawia, że konsumenci czują się przytłoczeni możliwościami. 80% klientów deklaruje brak satysfakcji z wyników wyszukiwania. Kolejna znacząca grupa porzuca swoje koszyki, ponieważ wybór jest zbyt duży co sprawia, że nie mogą się zdecydować.

Tu z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. Wirtualny asystent sprzedaży to narzędzie, które rozpoczyna nową erę zakupów. Co więcej, 82% respondentów deklaruje, że chciałoby aby AI wspierała ich w zakupie by skrócić czas poszukiwań odpowiedniego produktu. Jeśli więc podstawą twojego biznesu jest internet, to warto rozpoznać możliwości jakie daje AI. Zachęcamy by przyjrzeć się platformom zakupowym Daydream i Capsule, które jako pierwsze wprowadziły wirtualnych asystentów.

Jednak mimo rosnącej popularności e-commerce, biżuterię nadal najczęściej kupuje się w sklepach stacjonarnych.

LUDZKA STRONA SPRZEDAŻY

Ponad 80% biżuterii jest kupowana w sklepach stacjonarnych. Sklep jest ważnym elementem budującym zaufanie i lojalność. Tutaj kluczowy wpływ na sprzedaż ma jakość obsługi. Klienci stają się coraz bardziej wymagający i oczekują, że wraz ze wzrostem cen artykułów, wzrośnie poziomu obsługi. 75% badanych klientów deklaruje, że jest skłonnych wydać więcej jeśli będą profesjonalnie obsłużeni.

Od sprzedawcy oczekuje się wiedzy o produkcie, umiejętności doradzenia i wyszukania odpowiedniego towaru. Poznanie potrzeb klienta jest cenną sztuką, która nie tylko wpływa bezpośrednio na efekty handlowe, ale też na poziom satysfakcji klienta, budowanie relacji i lojalność. Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny zadbaj o szkolenia swoich sprzedawców.

Kolejną często poruszaną przez klientów kwestią jest niezadowolenie z poziomu obsługi po sprzedaży. Efektywnie rozpatrzony zwrot czy naprawa ma bezpośredni wpływ na lojalność klienta do marki. Zadbaj więc o wysokiej jakości serwis naprawek i obsługę zwrotów. Zweryfikuj też czy klient otrzymuje wystarczające informacje o tym jak dbać o produkt, ponieważ jest to kolejna często poruszana kwestia. Pamiętajmy, że to co dzieje się po sprzedaży często wpływa na dalsze decyzje zakupowe- wprowadź i stosuj procedury utrzymujące stały kontakt z klientem aby utrzymać jego ekscytację z zakupu.

POKOLENIE „Z”

Urodzeni między 1995 a 2012 rokiem stanowią młodą część społeczeństwa, która rozpoczyna swoją karierę zawodową stając się coraz ważniejszą grupą konsumentów. Wiele marek jubilerskich właśnie do nich kieruje swój przekaz przez co konkurencja w tym segmencie jest duża. Biżuterię kupują dla siebie, najczęściej bez konkretnej okazji. Wybierają marki, które odpowiadają ich wartościom, ale nie są im wierne, podążając za tym co jest aktualnie modne i z nimi rezonuje. Zwracają uwagę na zrównoważony rozwój i ekologię. Z drugiej strony, ponad połowa Zetek obawia się o swoją przyszłość finansową przez co są bardzo wrażliwi na ceny. Z tego powodu w 2025 roku marki modowe, które kierowały swoją ofertę do młodego pokolenia, mogą napotykać trudności ze zwiększeniem sprzedaży.

PRZEOCZONY KLIENT „X”

Osoby w wieku powyżej 50 lat to rosnąca populacja o wysokim udziale w globalnych wydatkach. W 2025 roku będą stanowili ponad 30% społeczeństwa w krajach wysokorozwiniętych, odpowiadając za 48% globalnych wydatków. Dla przykładu, w USA 73% zamożnej części populacji to osoby powyżej 55 roku życia. Marki zwykle pomijały ich w swoich strategiach handlowych skupiając się na młodszych konsumentach. To jednak 50-latkowie mają siłę nabywczą, kierowanie swojej oferty do nich może pomóc zwiększyć sprzedaż. Lata pracy i stałych dochodów sprawiły, że są nieproporcjonalnie zamożniejsi od innych pokoleń i bardziej odporni na ekonomiczne zawirowania.

To Srebrne Pokolenie będzie generowało największe przychody w 2025 roku.

CO KUPUJE SREBRNE POKOLENIE?

Z taką samą łatwością kupują stacjonarnie jak i online, ale inspiracji szukają najczęściej w sklepach stacjonarnych. Wybierają wzornictwo ponadczasowe, odpowiednie na każdą okazję. Nie poddają się chwilowym modom, bardziej cenią własny styl co czyni ich lojalnymi klientami. Lubią dobrą jakość i zwracają uwagę na funkcjonalność, wolą zainwestować w jedną rzecz wysokiej jakości niż kilka tanich i niskiej jakości. Firmy dedykujące swoją ofertę Pokoleniu X powinny kłaść nacisk na jakość ponad inne atrybuty produktu.

NASTROJE W BRANŻY

Zaopatrując w biżuterię bardzo szerokie spektrum firm z różnych rynków mamy ogląd sytuacji w branży. Słuchamy i obserwujemy zmieniające się trendy wśród kupców i konsumentów. Co roku ważną chwilą są dla nas styczniowe targi w Vicenzy, które niczym barometr pokazują nastroje w branży. W tym roku wśród kupców i wystawców na targach widoczny był optymizm i chęć rozwoju. Wkraczamy więc w nowy rok z pozytywnym nastawianiem, ekscytacją i wiarą w sukces, czego i wam życzymy.

Scroll Up