Diamenty laboratoryjne

Wyhodujmy sobie diament

W naturalnym środowisku powstawianie kryształów diamentu trwa miliony lat i jest wynikiem dynamicznych procesów zachodzącymi we wnętrzu Ziemi. Ekstremalna temperatura i ciśnienie na głębokości 160 km pod powierzchnią ziemi sprawia, że węgiel tworzy kryształy. Diamenty wyrzucane są na powierzchnię podczas erupcji wulkanów.

W 1954 roku chemikowi zatrudnionemu w GE udało się wytworzyć w laboratorium warunki podobne do tych zachodzących we wnętrzu ziemi. Przy użyciu wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia wyhodował  pierwszy diament laboratoryjny.  Proces hodowli trwa zaledwie kilka dni, fizycznie, chemicznie i optycznie taki diament nie różni się niczym od naturalnego. Mimo, że w kolejnych latach naukowcy opracowali kolejne metody wytwarzania diamentów, to metoda HPHT (High-Pressure High -Temperature) pozostaje najpopularniejszą.

Najlepszy przyjaciel kobiet

Zanim kobiety zrozumiały, że diamenty są ich najlepszym przyjacielem, ich popularność była niewielka. Jeszcze do XIX wieku światowe wydobycie diamentów wynosiło zaledwie 200 kilogramów rocznie.  Wszystko się zmieniło w 1866 roku. Odkrycie ogromnych złóż diamentów w południowej  Afryce zachwiało rynkiem i mogło spowodować drastyczny spadek cen tego unikalnego wytworu natury. Niezbędna stała się kontrola popytu i podaży. Powstał pierwszy diamentowy kartel. Pozwoliło to na kontrolę cen, ale konieczny był jeszcze duży popyt. Wizerunek diamentów jako obiektu pożądania został wykreowany przez firmę De Beers w połowie XX wieku. Przeprowadzane na szeroką skalę akcje marketingowe przekonywały, że „diamenty są wieczne” i symbolizują  trwałą, wieczną miłość. Jeszcze w 1939 roku zaledwie 10 % wszystkich pierścionków zaręczynowych zdobił brylant, ale już w 1990 roku – aż 80 % W 2023 roku wydobycie diamentów wyniosło ponad 22 tony…

Nowy przyjaciel kobiety

Popularyzacja produkcji i spadki cen nowego najlepszego przyjaciela kobiety spowodowały, że w czerwcu tego roku De Beers ogłosiło swoje wyjście z sektora jubilerskich diamentów laboratoryjnych. Nowa strategia De Beers ma ożywić rynek diamentów naturalnych. Wraz z Chow Tai Fook i Signet Jewellers będą podkreślać autentyczność, naturalne pochodzenie i unikalność diamentów. Diamenty stworzone przez naturę mają też podstawową przewagę na tymi wytworzonymi w sztucznych warunkach– wartość odsprzedaży.

Z drugiej strony marki luksusowe jak Prada czy Tag Heuer napędzają sprzedaż diamentów laboratoryjnych. Marketing diamentów laboratoryjnych opiera się na podkreślaniu wytwarzania ich w sposób nienaruszający równowagi ekologicznej, etycznego traktowania pracowników i transparentności  łańcucha dostaw – czyli wartościach ważnych dla młodego pokolenia. Czy nam się to podoba czy nie, to w ciągu dekady pokolenie Z stanie się siłą demograficzną z potężną mocą zakupową. Patrząc w przyszłość to więc nie my, a młode pokolenia będą decydowały o popycie. Z badań wynika, iż 70% populacji Millenium jest zainteresowanych diamentami laboratoryjnymi do pierścionków zaręczynowych. Diamenty laboratoryjne co prawda nie mają wartości odsprzedaży, ale w pierścionkach zaręczynowych nie ma to większego znaczenia, bo z zasady nikt nie planuje ich sprzedawać. 

Według badań Rapaport sprzedawcy detaliczni osiągają wyższe marże na diamentach laboratoryjnych co stanowi dla nich dodatkową zachętę, by wprowadzać je do oferty. Z drugiej strony, muszą sprzedać ich więcej niż diamentów naturalnych by wypracować  ten sam zysk.

Przewiduje się, że do roku 2030 diamenty laboratoryjne pokryją 20-30 % rynku diamentów. Konkurencja i rozwój możliwości produkcyjnych (szczególnie w Indach i Chinach) będzie powodować dalsze spadki cen co zachęci do zakupu klientów o mniejszym budżecie. Gdy rynek się ustabilizuje spodziewać się też możemy wzrostu wartości odsprzedaży diamentów laboratoryjnych.

Podobnie jak 150 lat temu odkrycie złóż w Kimberley zmieniło rynek, tak opracowanie metody wytwarzania diamentów w laboratorium rozpoczyna nowy etap w historii diamentów. W regularnych kolekcjach S&A używamy diamentów naturalnych,  ale realizujemy kolekcje na zamówienia z diamentami laboratoryjnymi w dowolnych rozmiarach i kształtach dla prestiżowych marek. Jeśli więc chcesz abyśmy zaprojektowali i wykonali dla ciebie biżuterię z diamentami laboratoryjnymi skontaktuj się z nami.