
Analiza sytuacji rynkowej i trendów konsumenckich na lata 2022-2023
REVENGE BUYING
Po dwóch latach zmagań z trudnościami wywołanymi pandemią Covid 19 branża fashion powoli zaczyna wracać do równowagi. Wg najnowszego raportu McKinsey&Company globalna sprzedaż w branży fashion w 2021 roku osiągnęła 96-101% sprzedaży w porównaniu do 2019 roku, a w 2022 – 103-108%. Jest to jednak proces zróżnicowany geograficznie.
W rankingu przodują Chiny gdzie sprzedaż dóbr luksusowych wzrosła o 70-90% w porównaniu do 2019 roku. Chińskie firmy jubilerskie zwiększyły swoje zyski nawet 4 krotnie, w wyniku repatriacji wydatków chińskich klientów związanej z zakazem lotów podczas pandemii. Dalej plasują się Stany Zjednoczone z 5% wzrostem w porównaniu do 2019 roku. Europa nadal odnotowuje 10-15 % spadki w sprzedaży w stosunku do 2019 roku. W sektorze dóbr luksusowych pełen powrót do obrotów sprzed pandemii powinien nastąpić w 2023 roku.
W połowie 2021 roku tłumione miesiącami potrzeby konsumenckie, powrót do pracy i życia towarzyskiego po okresie lockdownu, spowodowały zjawisko tzw. „revenge buying” czyli dokonywania zakupów w celu zrekompensowania sobie czasu, gdy nie było to możliwe.
Zjawisko to jest powszechnie występujące po kryzysach, epidemiach i wojnach gdy nasila się chęć wynagrodzenia sobie czasu niedoli i ograniczeń. Ma to też wpływ na modę, która w tym czasie staje się bardziej kolorowa i wyrazista.
GDZIE JESTEŚMY?
GLOBALNA GOSPODARKA
Jednym z efektów pandemii są pogłębiające się różnice między dużymi firmami, których obroty przewyższają w tej chwili wartości sprzed pandemii, podczas gdy mnóstwo mniejszych firm boryka się z kryzysem, bankructwem i przejęciami. Prognozy na 2022 rok ogólnie są wzrostowe, ale tempo wzrostu będzie różne– najszybciej do równowagi wracają kraje z silnym systemem opieki zdrowotnej i odporną gospodarką, wolniej kraje ze słabszym dostępem do szczepionek. Duże znaczenie ma tu również mutacja wirusa i jego rozprzestrzenianie. Np. w 2021r w Indiach rozprzestrzenianie się mutacji Delta spowodowało ponowne zamknięcie fabryk i zaburzenie łańcucha dostaw.
PROBLEMY W ŁAŃCUCHU DOSTAW
Niedobory materiałowe, wąskie gardła transportowe, opóźnienia dostaw, ciągle zmieniające się przepisy i wysokie koszty transportu będą poważnymi wyzwaniami dla importerów (koszt transportu kontenera z Chin do Europy wzrósł sześciokrotnie!). 49 % badanych firm zadeklarowało, że będzie to największy problem z którym będą się borykać w tym roku.
W ekosystemie dostaw jesteś tak silny, jak Twoi najsłabsi partnerzy.
ZMIANY W ZACHOWANIACH KONSUMENCKICH
– podróżowanie – ponieważ turystyka międzynarodowa nadal jest w zastoju, kierunek i kształt konsumpcji wciąż ewoluuje, skupiając się na rynkach lokalnych.
Gdy podróżowanie wróci do stanu sprzed pandemii pierwszym beneficjentem będzie branża towarów luksusowych, ale nie stanie się to wcześniej, niż w 2023 roku.
– rośnie świadomość korzyści ze wspierania lokalnych biznesów, doceniana jest jakość i dostępność. Przewiduje się, że zwrot ku lokalnym producentom będzie nową normą nawet po całkowitym przywróceniu możliwości podróżowania
– nastroje konsumenckie odgrywają bardzo dużą rolę w określeniu tempa powrotu do życia sprzed pandemii. Efektem wielomiesięcznych obostrzeń są zgromadzone przez klientów w tym czasie oszczędności – prognozowane jest więc zwiększenie zakupów w 2022 roku, szczególnie pośród młodych i bogatych klientów (revenge buying)
– nowe potrzeby klientów – wyskoczyliśmy z wygodnych dresów, w których chodziliśmy 2 lata, wróciliśmy do pracy i życia towarzyskiego. Branża modowa musi mocno skupić się teraz na obserwowaniu zmieniających się potrzeb klientów.
SPRZEDAŻ INTERNETOWA
Pandemia wymusiła dokonywanie zakupów w internecie. W efekcie osoby, które wcześniej nie korzystały z tej formy nabywania towarów, oswoiły się z nią i nabrały zaufania do sklepów internetowych. 74% klientów deklaruje, że kupuje w internecie dużo więcej niż przed pandemią.
Głównym motorem sprzedaży internetowej są ludzie młodzi – Generacja Z i Millenialsi – ta grupa szczególnie upodobała sobie zakupy poprzez social media. Co ciekawe, statystyki pokazują, że biżuteria jest w grupie najchętniej kupowanych w social mediach produktów, zaraz za kosmetykami, butami i torebkami.
Równocześnie z rozwojem sprzedaży internetowej wzrasta zagrożenie cyber przestępczością. W miarę jak cyfryzacja firm modowych osiąga nowe wyżyny, firmy stają przed coraz większymi zagrożeniami cyber ataków i rosnącym ryzykiem związanym z niewłaściwym przetwarzaniem danych i oszustwami. Inwestycje w bezpieczeństwo cyfrowe stają się koniecznością.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ I ETYKA BIZNESU
Firmy, które wdrożyły u siebie politykę zrównoważonego rozwoju coraz częściej odczuwają korzyści biznesowe związane z poprawą wpływu ich działalności na środowisko i społeczeństwo. Rosnąca świadomość konsumentów tego, jak branża modowa wpływa na środowisko sprawia, że czynnik ten często zaczyna być decydujący przy wyborze marki. Jest to szczególnie ważne gdy chcemy zdobyć zaufanie młodszego pokolenia. 43% generacji Z deklaruje, że poszukują firm o solidnej reputacji w zakresie zrównoważonego rozwoju.
AUTENTYCZNOŚĆ I TRANSPARENTNOŚĆ ŁAŃCUCHA DOSTAW
Udowodnienie autentyczności i pochodzenia produktu stają sie coraz ważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie, zwłaszcza w przypadku biżuterii i innych towarów luksusowych. Konsument chce być świadom historii i pochodzenia produktu, jego autentyczności i etycznego wytworzenia. W związku z rozwijającym się trendem wtórnego obrotu produktów „paszporty produktowe” będą coraz bardziej pożądane przez konsumentów. Mogą też pomóc markom w zwalczaniu problemu podrabiania, w wyróżnianiu się i budowaniu lojalności klientów.
PATRZĄC W PRZYSZŁOŚĆ
Firmy jubilerskie odnotowują rosnący popyt na biżuterię z metali szlachetnych, szczególnie złotą. Historycznie, czasy niepokoju powodują zwiększenie zainteresowania metalami szlachetnymi, które traktowane są jako trwała inwestycja. Na zaufanie do metali szlachetnych nakłada się aktualnie panujący trend na nabywanie produktów autentycznych i dobrej jakości. Oczekuje się, że segment biżuterii z metali szlachetnych odnotuje wzrosty o 8 do 12 % w latach 2019-2025.
Podczas gdy fala się odwraca, a lata 2021 i 2022 wyglądają znacznie korzystniej dla światowego przemysłu mody niż dwa poprzednie lata, wstrząsy jeszcze się nie skończyły, ponieważ słabości ujawnione podczas pandemii Covid-19 będą nadal nękać branżę. Jednak ci, którzy są w stanie szybko dostosować się do zmieniających się oczekiwań konsumentów, jednocześnie odpowiednio zarządzając zapasami i kosztami łańcucha dostaw, będą cieszyć się powiewem odnowy i ożywienia.